top of page
_MG_3760 HD.jpg

Börja med RUS-modellen, steg för steg artikel 26-Sätter själv ord på det som har hänt

Denna artikel ingår i vår serie om RUS, Relations Utvecklings Schemat. För att du ska hitta dem enkelt heter de alla likadant, Börja med RUS - steg för steg och är numrerade så du vet i vilken ordning de skall läsas.


Du hittar mer information om RUS modellen och de olika stegen här RUS modellen och du hittar översikten över alla stegen i RUS modellen och loggböckerna på sidan RUS Loggböcker.


I vår Academy har vi en digital grundkurs i RUS modellen RUS Grundkurs där vi går igenom alla stegen, hur du arbetar med modellen praktiskt i vardagen. Medlemmar på sidan har 10 % rabatt på utbildningen.


Område 4 - Benämna världen

4a. Förstår ord.

4b. Pekar + säger ett ord.

4c. Sätter ord på det som sker med hjälp av en pedagog.

4d. Sätter själv ord på det som sker, det man har, hur något är.

4e. Sätter själv ord på det som har hänt.

4f. Sätter själv ord på det som ska ske.

4g. Sätter själv ord på sina egna känslor.



Återberätta det som har hänt

När barnen har varit med om någonting som de kommer ihåg och som de upplever som viktigt vill de gärna dela med sig av det till andra. Det viktiga är att barnen får dela med sig av sina tankar och att de berättar om något som har hänt även om verben inte böjs rätt. Barn kan till exempel säga att de gådde till mormor istället för gick. När barnen återberättar något i då tid är det viktigt att de återberättar inte att när det hände blir rätt. Till exempel om ett barn var och badade i havet i somras och de säger att det var i förra veckan.


4 e: Sätter själv ord på det som har hänt

Detta är det femte steget i område 4 benämna världen

Det är lunch på förskolan och barnen Elias, Pontus, Petra, Kevin och Selma sitter vid matbordet och väntar på att maten ska komma från köket. Pedagogen Erik plockar fram det sista porslinet från skåpet innan han sätter sig tillsammans med barnen. Barnen har en dialog om Pontus tröja som han hade fått i somras när han var med sin familj på Kolmårdens djurpark. Selma berättar att hon har också varit på Kolmården och då fick hon åka buss med sina kusiner. På Pontus tröja är det delfiner och han berättar att han såg dem hoppa i luften över poolen.


Selma berättade att hon tittade på tigrarna och elefanterna. Erik frågar då Selma och de andra barnen vid bordet om de vet vems elefanter på Kolmården är, det blir tyst och efter en stund säger Petra att det är ju djurparkens. Erik berättar då att kungen har fått elefanterna på Kolmården i present från ett land som heter Thailand. Elias tittar med stora ögon på Erik och säger ”Oj vad mycket papper det måste ha gått åt”. Pontus undrar varför kungen har dem på djurparken och inte i slottet. Elias tittar på Pontus och Erik och säger sedan att där får de ju inte plats.


Det är morgon på förskolan och barnen har samlats vid frukostbordet. Emil som har varit på TomTitts exprerimentarium med sin kompis Melvin under helgen berättar för alla kamraterna om upplevelsen. Pedagogen Mari frågar Emil hur han kom dit. Emil berättar då att de åkte Pendeltåget dit med Melvins mormor. Jaha säger Mari vilken station gick ni då på tåget på? Emil rycker på axlarna och säger jag vet inte. Barnen lämnar frukostbordet och går in och leker i lekrummet. Efter en stund kommer Emil tillbaka till Mari och frågar ” Vad är Tingeling” Mari svarar Emil lite undrande ” Hon är en älva” Emil säger då till Mari ” Ja just det Älvsjö var det vi gick på i ”.


Vad såg pedagogerna?

Pedagogerna lyssnar aktivt på barnens berättelser och hör att de återberättar händelsen de har varit med om.


-Förra gången fyllde jag så här många fingrar.

Mer om RUS modellen

Du hittar mer information om RUS modellen och de olika stegen här RUS modellen och du hittar översikten över alla stegen i RUS modellen och loggböckerna på sidan RUS Loggböcker.


I vår Academy har vi en digital grundkurs i RUS modellen RUS Grundkurs där vi går igenom alla stegen, hur du arbetar med modellen praktiskt i vardagen. Medlemmar på sidan har 10 % rabatt på utbildningen.

bottom of page