RUS Modellen och loggboken
Metoden för att arbeta med RUS bygger på pedagogernas obsevationer av barnen i situationsbundna relationer. Utgångspunkten är att trygghet är en förutsättning för möjligheten att lära sig och ta till sig nya intryck.
Efter pedagogernas observationer gör arbetslaget gemensamma bedömningar utifrån kriterierna i stegen. Den största vinsten med modellen är diskussionerna i arbetslaget där man får ett gemensamt språk och verktyg för att benämna det som man ser och upplever i barngruppen.
Det som är positivt för barnet är att det blir sett av alla i arbetslaget, och att man har en dokumentation som följer med barnet vid t.ex. överlämningar mellan avdelningar, ny personal som börjar osv.
RUS kan också vara en hjälp i att följa upp uppdraget och målen i Läroplanen.
"Det är mycket viktigt att poängtera att det aldrig är det enskilda barnet som utvärderas, utan alltid pedagogernas insats och metoderna som pedagoerna väljer att arbeta utifrån"
RUS schemats fyra avsnitt
Ladda ner RUS mallar
Vi har skapat enkla mallar i Word och Excel som används av pedagoger, avdelningar och förskolor för att arbeta systematiskt med RUS modellen. Mallarna får användas fritt och kan laddas ner här genom att du anger namn och e-post.