top of page
_MG_3760 HD.jpg

Inte störa inte förstöra

Den 20 september är det Allemansrättens dag, det vill vi fira!


Att ta med en barngrupp ut i en skogsplätt och låta dem röra sig och uppleva skogen med alla sina sinnen är ju så roligt och något vi kan erbjuda barnen tack vare att vi har Allemansrätten i Sverige. En rättighet som vi ska vara rädda om. I Norge,Finland, Skottland och på Island finns det rättigheter att vistas i naturen som liknar den svenska allemansrätten. Så om du hade arbetat på en barnehaven, dansk förskola hade du inte kunnat erbjuda barngruppen en spontan tur till naturen utan fått fråga markägaren om lov först. I vissa länder som Tyskland är det olagligt att ens lämna stigen eller vägen.

Under ett studiebesök från Japan på förskolan fick jag frågan, men hur utbildar ni barnen kring allemansrätten. Jag fick fundera ett tag och ärligt svara att kunskap kring allemansrätten förmedlar jag nog lite omedvetet i den undervisningen jag erbjuder barnen. Till exempel " vi får inte bryta grenar på träden, det är bestämt i allemansrätten, eller vi tar med oss skräpet hem och slänger det på rätt ställe så blir naturen glad. Allemansrätten är något som bara har funnits och något jag tagit lite slarvigt föregivet.


Efter att jag fick frågan från vår Japanske gäst så har jag mer medvetet berättat om olika delar av allemansrätten får de barngrupper jag haft. I vår undervisning på förskola ska vi ge våra barngrupper förutsättningar att förstå hur människor, naturen och samhället påverkar varandra. Barnen ska också få förutsättningar att förstå hur olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling. Tack vare allemansrätten och våra möjlighet att vara i skog och mark kan vi mycket konkret på olika sätt visa på hur hur vi kan vara rädda om naturen. Här följer två tips på lekar som ni kan använda er av för att prata om allemansrätten tillsammans med era barngrupper.


Stäng grinden

Djuren som går i hagar smiter gärna ut om du glömmer att stänga grinden efter dig. Höga ljud och om du går för nära djuren kan skrämma dem så håll dig på avstånd. Innan du går in i en hage är det bra att kolla vilket djur som bor där, vissa djur kanske du ska undvika att gå in till. En rolig lek som ni kan göra tillsammans med barnen för att visa på hur viktigt det är att stänga grindar till djuren är Bonden Persson. För att leka leken behöver ni kossor av något slag, när vi lekt leken har vi använt utklippta kossor får mjölkpaket. Det går bra att använda andra kossor, hästar eller får, djur som vi kan hitta i våra hagar. Denna leken leks bäst utomhus.


En pedagog samlar barngruppen och har en samling, kollegan sprider då ut flera kossor en bit i från där barngruppen har samlingen. Pedagogen som har barnen låtsas få ett telefonsamtal från Bonden Persson, som behöver hjälp. Han berättar i telefonen att alla hans kossor har rymt från hagen. Pedagogen säger till bonden att barnen kommer hjälpa honom.

Pedagogen ber barnen att leta upp naturmaterial som de hitta på marken till exempel pinnar att bygga en hage till kossorna som de hittar. Sedan börjar jakten på alla kossorna som rymt. För att göra det lite svårare kan pedagogen "öppna" grinden när barnen inte ser och släppa ut kossorna igen. Efter ett tag så upptäcker barnen att kossorna försvinner hela tiden och förhoppningsvis ser de då att grinden är öppen. Denna leken tycker barnen är rolig och vi kan berätta om Allemansrätten när vi har lekt den.




Håll koll på hunden

Hunden får gärna följa med ut i naturen, men låt den inte springa lös så att den stör djur eller fåglar. Det är extra viktigt under tiden 1 mars till 20 augusti när djuren i skogen har ungar eller ägg. Här kommer ett förslag på lek som ni kan göra med era barngrupper om kopplade hundar.


För att leka leken behöver ni utklippta hundar i wellpapp, eller om ni har mjukishundar som ni kan använda utomhus. Ni behöver en hund per barn som ni ska leka leken med. Ni behöver garn eller band i olika färg, gärna en färg per hund om möjligt.


Förberedelser:

  • Klipp ut hundar i wellpapp. Lagom stora hundar är ca 20 cm höga.

  • Gör ett halsband av garn till varje hund och ett koppel i samma färg.

  • Sätt ut hundarna i naturen på ett avgränsat område.


Berätta för barnen att det har varit en valpkurs precis vid er skogsplats och att alla valpar nu har smitit iväg. De ansvariga för valpkursen har nu ringt förskolan och frågat om ni har sett valparna och om ni vill hjälpa till att fånga in dem. Det är ju inte bra att valparna springer lösa nu när det är så

många fågelungar och ekorrungar i naturen.


Dela ut var sitt koppel till barnen och be dem leta upp den hund som har samma färg på halsbandet. Barnen kan även leta efter hundarna två och två. Hjälps åt tills alla hundar är hittade!


På naturvårdsverket finns det mycket material som ni kan ladda ner som stöd i ert arbete om allemansrätten.


Här är fler tips på artiklar om allemansrätten vi skrivit


bottom of page