_MG_3760 HD.jpg

Vem hittar på alla böcker?


Vi kommer inför den 2 april som är den Internationella Barnboksdagen som infaller på H.C. Andersens födelsedag lyfta fram barnlitteratur, fler fantastiska böcker, deras författare och illustratörer för att på olika sätt inspirera er till att läsa massor av böcker tillsammans med era barngrupper. Vi kommer lägga ut nyheter där vi presenterar några författare och illustratörer som delgett oss sina tankar kring barnböcker och varför just de är författare och illustratörer.


Här kommer ett exempel på hur vi arbetade med författare och Illustratörer tillsammans med våra barngrupper.


Under vilan så hade vi läst en kapitel bok som även innehöll en del illustrationer. Vi skulle just runda av vilan och barnen skulle få välja vilka aktiviteter de skulle göra efter när ett barn frågade " Men vem hittar på alla böcker , och bestämmer vad som ska stå i dem? " Flera barn undrade samma sak. "Vilka bra frågor ni har och kluriga, hur ska jag hjälpa er hitta svaren på denna frågan?" svarade jag. Jag förklarade vad en författare var och att det är ett jobb att skriva böcker, jag frågade om det fanns några barn som kände någon som var författare som jobb, men ingen kände någon.


Detta blev startskottet på ett arbete kring att ge våra barngrupper ett ansikte på flera olika författare på böcker som vi använde i vår undervisning.


Vi letade upp mycket olika information kring de olika författarna på nätet , det var både svenska och utländska författare. Vi valde författare som vi just nu läste böcker om på de två vilorna som vi läste böcker på. Det var allt i från Astrid Lindgren, Eric Carle, Martin Widmark , Emma Adbåge till Gunilla Bergström och många fler.


Sedan sammanställde vi information kring författarna på ett lätt sätt så barnen skulle kunna bläddra själva på en vägg vi hade. Informationen var lite kortfattat om författaren och vilka böcker kända och mindre kända som hen hade gett ut. Det kunde vara information om hur många språk en bok var översatt till eller hur gamla böckerna var, "Va fann den boken när min mamma och pappa var liten? var en fråga som kunde komma då "


På andra sidan så hade vi letat upp lite olika böcker som författaren hade gett ut och ställde lite kluriga frågor kring böckerna vi valt. Till exempel en fråga kring Emma Adbåges bok Gropen var, Har vi någon plats som de vuxna på vår förskola tycker är som Gropen i boken? (Tänk vi hade en sådan plats, Stora stenen). Till Marin Widmarks bock om Kärleks mysteriet hade vi , Hur känns det att tycka om någon väldigt mycket? Hur kan vi visa någon att vi tycker om hen?


När vi hängde upp alla författarna så tog vi en vila och berättade om de olika författarna och vi pratade om böckerna och frågorna och detta var väldigt uppskattat hos barnen. De gick själva och tittade på bilderna och berättade för varandra om vad som stod, de tog med sina vårdnadshavare in och visade och berättade även för dem.