De flesta barn på förskolan lär sig och tycker om att använda talrader både fram och baklänges. De räkna ett, två tre, fyra och fortsätter över 10 tal, 20 tal och längre. Nu finns det spännande forskning från Göteborgs universitet som visar att det behövs mer än att kunna talrader för att utveckla förmågor att lösa mer avancerade matematiska uppgifter. För att lösa mer avancerade matematiska uppgifter behöver barnen se och förstå talen.
Tillsammans med 5 förskolor och 103 barn har professorerna Camilla Björklund och Angelika Kullberg undersökt hur barnens förmåga att se och förstå matematik genom att se tal som delar i en helhet påverkar deras matematiska utveckling.
Aktiviteterna med barnen skedde genom lek och olika spel på förskolorna. När pedagogerna jobbade med delar och helhet berättade de till exempel en saga om fem elefanter där tre plötsligt sprang iväg.
I Björklunds och Kullbergs undersökning utvecklade barnen sina förmågor så att de bland annat kunde lösa additions och subtraktionsuppgifter i högre utsträckning än kontrollgruppen.
Du kan läsa artikeln om forskningen i länken här nedan.
Hur arbetar du med matematik på din förskola?
Kommentare