I förskolan ska vi pedagoger ge alla barn förutsättningar att få kunskaper om de fem nationella minoriteternas språk och kultur och barn som tillhör något av de fem nationella minoriteterna ska i förskolan stödjas i sin språkutveckling i minoritetsspråket och i sin kultur.
I förskolans läroplan står det vad vi ska göra men inte hur. För att få kunskap om de nationella minoriteterna och metoder att arbeta efter behöver pedagogerna tillsammans söka kunskap och tänka ut vad de ska göra. Inte alltid det lättaste av varken tidsskäl eller att hitta material.
Vi har på vår hemsida skrivit många artiklar om de fem nationella minoriteterna med information och gett tips på metoder och undervisningsförslag. Här hittar du böcker, aktiviteter och reflektionsfrågor.
Nu vill vi tipsa om en kostnadsfri digital utbildning som Länsstyrelsen i Stockholms län har gjort tillsammans med Sametinget. Utbildningen heter Grundutbildning i minoritetslagstiftning och är mer
färgstark än vad namnet låter tro.
Utbildningen består av 5 kapitel och det tar ca 2 timmar att göra hela utbildningen och den går att göra i sin egen takt med pauser. Med filmer, både riktiga och animerade förklaras lagar, vad de fem nationella minoriteterna är och det ges flera exempel från verklighet, några från förskolan. Efter nästan varje kapitel finns det frågor med kryssalternativs svar som är självrättande. Hela utbildningen är gjort på ett tillgängligt språk och det finns flera länkar för den som vill söka mer information. När kursen är avslutad får deltagaren ett diplom.
Frågor att fundera på
Vilka kunskaper har ni om de fem nationella minoriteterna?
Hur undervisar ni om de fem nationella minoriteterna idag för alla barn?
Hur arbetar ni med att stödja barn i sin språkutveckling i sitt nationella minoritetsspråk och den kulturella identiteten?
I förskolans läroplan står det att förskolan ska genom sitt arbete med minoritetsspråken bidra till att skydda och främja de nationella minoriteternas språken och kultur. Hur tänker ni om det?
Comentarios