Hur förklara ni återvinning och varför det är viktigt att förskolan återvinner och är rädda om förskolans saker så de håller länge för era barngrupper? Hur kan pedagoger arbeta med de stora begreppen i förskolans läroplan på ett konkret sätt för barnen. I arbetet på förskolan ska pedagoger ge barnen förutsättningar att få kunskap om hur de kan delta aktivt i samhället och utveckla kunskaper om hur de kan göra olika val så att de bidrar i en hållbar utveckling både socialt och ekonomiskt. De ska även ges förutsättningar att förstå hur deras handlingar kan bidra till hållbar utveckling och vara bra för vår miljö.
Det är stora frågor och ett stort ansvar på pedagoger och barn, hur arbetar ni med dessa frågor i ert arbetslag och er barngrupp, mer än att sortera papper och matavfall?
Att återvinna betyder att vi sorterar material och det materialet eller delar av materialet kan bli till nya saker som går att använda igen. På så sätt är vi rädda om vår miljö. Till exempel , när vi sorterar ett papper med en teckning som vi inte vill ha så kan det bli till ett nytt papper och då är vi rädda om våra träd och sparar på dem.
Den 29 september uppmärksammas Återvinningens dag och då lyfts varför det är viktigt att alla hjälps åt att återvinna och hitta mer material som går att använda på nya sätt. Har era barngrupper några bra förslag på hur ni kan använda det som ligger i era papperskorg på förskolan på ett nytt sätt?
Några tips till er vuxna mat och frukt kan bli biogas till fordon eller läggas i kompost så det blir ny jord. Metall går att lämna in och kan bli nya konservburkar. Plastförpackningar kan bli till nya plastpåsar
På UR play hittar ni små korta filmer för de lite äldre barnen i förskolan som ni kan titta på.
Andra saker som kan vara roligt och klurigt att göra tillsammans med barnen är att till exempel samla förskolan pussel och bygga dem tillsammans och se om alla bitarna finns till pusslet. Om det saknas pusselbitar så kan barnen gå på pusselbits jakt för att laga pusslet. Om biten inte hittas vad kan ni då göra med pusslet i stället? Låt barnen komma med olika förslag. Ni kan samtidigt som ni gör detta prata med barnen om vilket material som används för att göra pussel och vart det kommer i från och hur mycket pussle kostar så de får en uppfattning om att sakerna på förskolan kosta pengar och vi måste tillsammans vara rädda om dem.
Finns det andra saker som ni kan laga tillsammans? Låt barnen vara delaktigt i så de förstår att allt kanske inte går att laga och hur gör vi då, kan vi använda saken på ett annat sätt eller ska vi lämna det till återvinning eller kan vi kanske använda det till något skapande verk?
I somras hittade jag detta konstverket i Helsingörs hamn och började fundera om det skulle gå att göra något liknade tillsammans med en barngrupp, vad tänker ni?
Johan Anderblad har gett ut två böcker om FLAX där barnen får följa med flugan Flax på återvinning som är rolig att läsa tillsammans med era barngrupper. Här kan ni läsa vad vi skrivit om dessa böcker i ett tidigare inlägg.
Frågor att reflektera kring:
Hur tänker ni i ert arbetslag kring ert arbete med miljö och återvinning?
Hur inkluderar ni barnen i arbetet och tankarna?
På vilket sätt kan ni göra ert arbete med miljö målen mer konkret för barnen?
Lycka till i ert viktiga arbete!
Comments