top of page
_MG_3760 HD.jpg

Vad är viktigt att tänka på innan strömmen går?

På våra förskolor har vi kris- och handlingsplaner för olika situationer som kan uppstå i vårt dagliga arbete. En kris som kan uppstå när som utan förvarning är strömavbrott, vad behöver pedagogerna tänka på för att förskolan fortfarande ska vara en trygg och säker plats för barnen? Hur skulle er förskola klara sig vid ett längre strömavbrott? Vattnet slutar att rinna i kranen och det går inte att spola i toaletten. Det går inte att laga mat på förskola och internet ligger nere och våra mobiltelefoner fungerar inte. Det kan ju även vara ett större strömavbrott som påverkar till exempel kollektivtrafiken och vårdnadshavare kanske inte kan komma och hämta sina barn.


Bra saker att tänka på är att vara förberedd på att saker kan uppstå som ett strömavbrott, för då är pedagogerna förberedda och det kan skapa en trygghet som smittar av sig på barnen. Om strömmen går och pedagogerna börjar springa runt och leta efter en ficklampa med batteri som fungerar kan det skapa en oro för barngruppen.


Det är viktigt att prata med barnen innan det blir ett strömavbrott om att det kan hända på förskolan och berätta för dem vad ni kommer göra då. Ge barnen möjligheter att ställa sina frågor och förslag på hur ni kan göra om strömmen går. Lägg in detta samtalet som ett återkommande samtal i till exempel samlingen någon gång per år för att hålla frågan levande. Några barn kanske kommer ihåg ett strömavbrott som hänt hemma med sina vårdnadshavare och kan berätta hur de gjorde då.


I samband med att ni pratar med barnen om er plan vid ett strömavbrott kan det även vara bra att informera vårdnadshavare hur planen ser ut för att även göra dem trygga i att förskolan har en plan och beredskap. Det kan ju vara så att det inte går att kommunicera med vårdnadshavarna om internet och de mobila näten ligger nere.


Vad kan underlätta att ha om strömmen går?

Förslagsvis så samla det som är bra att ha i en krislåda som är märkt med strömavbrott och utse några som är ansvarig för att se över lådans innehåll som en del av förskolans systematiska arbete med de olika planerna. Vissa av sakerna får inte plats i en låda men bör finnas lättillgängligt så alla pedagoger känner till var de hittar dem. Ni kan sätta en komihåg lapp på lådan vad som är bra att samla ihop vid ett längre strömavbrott.



  • nödradio som ej går på ström, antingen vev eller batteri. Ställ in P4 på radion så delar de viktig samhällsinformation. Ta reda på innan strömavbrott vilken sekvens ni hittar den på just där ni befinner er.

  • ficklampor som endast ska användas vid strömavbrott

  • extra batterier

  • första förband/låda, sax

  • mediciner, om ni har barn som har behov av medicinering så ni inte behöver leta efter det i mörker.

  • tvättlappar, våtservetter och blöjor

  • vatten till att dricka och spola toaletter

  • plastpåsar/ soppåsar ca 25 liter att till exempel sätta i pottor eller toaletterna om barnen behöver bajsa

  • hink till att spola toaletter

  • plasthandskar och handsprit

  • toapapper

  • Stor och laddad powerbank till varje avdelning

  • Närvarolista med kontaktuppgifter till vårdnadshavare på papper. Tänk på att uppdatera dessa när det blir ändringar i informationen, skriv datum när senaste uppdateringen är gjord.

  • filtar om det är den kalla delen av året kyls lokalerna snabbt ner och då behöver barnen få extra kläder på sig för att hålla värmen.

  • mat som går att äta icke uppvärmt, tänk på att de ska finnas så även de med allergier eller önskekost kan äta. Engångstalrikar, muggar och bestick att servera på.


Många förskolor i dag har olika kodlås eller låsanordningar som låser upp dörrarna och vid strömavbrott kan dessa sluta fungera och då behöver ni se över innan hur detta kan lösas på bästa sätt.


När det uppstår nya situationer som barnen inte känner till eller har upplevt tidigare kan de bli osäkra och rädda. Till exempel vid strömavbrott blir det mörkt och rummen på förskolan kan se annorlunda ut och det blir skuggor som kan vara läskiga, det kan hända att barn då väljer att gömma sig.


När strömmen går samla barngruppen, räkna in så att alla barnen är tillsammans

med pedagogerna. Berätta vad som har hänt och påminn barnen om när ni hade förberedande samtal med dem hur ni ska göra. Ett tips är att en pedagog sätter sig tillsammans med barnen och läser en saga medans kollegorna samlar ihop det som behövs. Strömavbrott kan vara en kort stund och ibland en längre stund och ingen pedagog kan svara på hur länge. Om det blir under längre tid så bör kommunen/ huvudmannen har en plan för hur arbetet ska fortgå på förskolorna.


Det som är viktigt att tänka på är att alla pedagoger känner till var er krislåda och material finns , hur ni har bestämt er för att organisera ert arbete vid ett strömavbrott. Risken med att utse någon ansvarig är att hen kan vara borta vid tillfället och då kan det uppstå en osäkerhet vad som ska göras och hur så alla pedagoger behöver känna till rutinerna.




Det finns en bok om Greta gris och Strömavbrott, som kan passa att läsa tillsammans med barnen. I boken springer pappa gris och letar efter ficklampan, vilken tur att pedagogerna inte behöver göra det eftersom den alltid ska ligga i lådan.


För våra äldre barn som gillar Lasse Majas Detektivbyrå så finns det en som heter Det stora Strömavbrottet.



Vår kollega som vi arbetar med tillsammans med på Magelungens gymnasium Nenne Grkovic har skrivit, När strömmen gick, den finns fortfarande att låna men går inte att köpa längre så vi läste in den till er så kan ni lyssna på den tillsammans med er barngrupp.




På skolverkets hemsida kan ni läsa mer om vad som gäller vid strömavbrott

bottom of page