top of page
_MG_3760 HD.jpg

Tio tips för naturvägledning och mycket mer


I sommar har jag samlat på flera minnen som handlar om natur. Jag har varit vid havet och känt doften av tång, sett både dovhjort och älg och blivit helblöt i störtskurar som många andra.


Naturen är en evig källa för upplevelser och förundran för mig. En person som verkligen inspirerade mig för att upptäcka i naturen var min naturlärare när jag utbildade mig till förskollärare. Man går inte ut i naturen man går in i naturen hör jag henne fortfarande säga när jag för mitt inre ser henne på alla fyra på marken med näsan i mossan.






Under sommaren när jag letade efter material inför allemansrättens dag den 20 september kom jag över ett underbart material som fick mig att tänka till om mitt engagemang.

SLU, Sveriges lantbruksuniversitet har i samarbete med andra tagit fram ett material som börjar med tio tips för hur pedagogen/ledaren skapar inspiration för andra. När jag läste listan såg jag igen min lärare för mina ögon.


Punkterna är inte specifikt skrivna för varken skola eller förskola utan för alla som vill guida andra i naturen men de är grunden för en inkluderande och pedagogisk aktivitet. Det handlar bland annat om att involvera alla, använda alla sinnen, låta deltagarna undersöka och göra och ta hänsyn till olikheter.


Materialet innehåller också en gedigen samling tips på vad pedagogen/ledaren kan göra i naturen. De flesta aktiviteter vänder sig till äldre barn och dessa kan pedagoger använda för att lära sig mer eller inspiration. Två material som passar för förskolan är en saga om ett

äppleträd

fakta om svenska djur.

Det finns både fakta och färdiga aktiviteter som går att skriva ut. I slutet

av materialet finns det tips på litteratur.

Jag rekommenderar verkligen detta material och jag kan nästa lova att när du bläddrar i det kommer du vilja gå ut och prova många av aktiviteterna.

bottom of page