top of page
_MG_3760 HD.jpg

Tacka Klorofyllet - allt blir grönt

Nu har våren tagit fart och växterna börjar spira och naturen börjar bli grön igen. Vissa år går det fort från de första knopparna till att allt har slagit ut och andra år tar det mer tid. När knoppar slår ut och växterna får liv igen efter vintern är det enkelt och konkret att följa växters livscykel. På våren kan barngruppen gå på jakt efter vårtecken som de första humlorna eller börja följa en liten knopps utveckling till en blad och så småningom till en löv som ramlar ner på marken.

Barnen i våra barngrupper ska enligt läroplanen får förutsättningar för att utveckla kunskaper och förståelse för vad som händer i naturen. Barnen ska få möjlighet att lära sig om bland annat om djur och växter, om samband i naturen, naturens olika kretslopp och om fysiska fenomen och kemiska processer. När barngruppen letar efter vårtecken kan ni tillsammans fundera på var humlorna är på vintern, vad äter de nu på våren och hur vi människor behöver humlorna för att få till exempel frukt att äta.



I vår barngrupp vävde vi ihop många av dessa mål genom att i vår undervisning prata om vad är det som gör att allt blir grönt, gör att vi har syre att andas och gör så att vi har grönsaker och frukt att äta och att djuren har växter att äta.

För att undervisa om allt detta kom en pedagog utklädd som kocken klorofyll på besök till barngruppen. Kocken berättar om sig och klorofyllet och dramatiserar tillsammans med barnen hur kocken gör en soppa av solsken, koldioxid och vatten som ger oss syre och mat. Hur vi har dramatiserat denna aktivitet kan du se i filmen här i artikeln.

Genom aktiviteten ges barnen förutsättningar att lära sig att växter är en förutsättning för våra liv. Vill du kan du välja att visa en växt där ni gör er undervisning som du namnger. Vidare är barnen med om en kemisk process när alla ingredienser blandas och blir till något annan. Det är lite som att laga mat. Genom att konkretisera processen med ord och aktiviteter som barnen kan se, höra och känna kan abstrakta kunskaper bli tillgängliga för barnen. Med kocken klorofyll blir det inte svårare att säga och förstå ordet klorofyll än ordet krokodil.

Grönt är skönt!








bottom of page