top of page
_MG_3760 HD.jpg

Reflex runda tillsammans med barnen

Hösten är nu här med alla vackra färger som vi kan njuta av ,men även mörka mornar och eftermiddagar.


En höstmorgon för några år sedan så kom ett barn glatt in genom grinden och visade upp att hen hade fått en helt ny mössa och det var en magisk mössa för det var en reflexmössa. Detta blev starten på ett samtal om reflexer. Barnen i barngruppen konstaterade att det var ytterst få vuxenkläder som hade reflexer på sig men nästan alla barnkläder hade någon form av reflex någonstans på sig. Varför var det så? Var inte vi vuxna rädda om oss ute i trafiken, varför kunde inte de som sydde vuxen kläder sätta dit reflexer som på barnens kläder. Vi hade en mormor som jobbade på ett större klädföretag som designer och inte ens hon kunde hjälpa oss svara på vår fråga.


Det har gått några år sedan detta samtal ägde rum och i dag har även fler vuxenkläder reflexer men det är fortfarande otroligt viktigt att vi alla barn och vuxna använder reflexer ute i när det är mörkt så vi syns i trafiken.


Tillsammans med våra barngrupper kan vi göra en reflex runda som kan hjälpa till att förklara varför det är viktigt med reflexer, eller kläder med någon form av insydda reflexer på sig.



Här kan ni se skillnaden på när Bojan och Tussan har glömt sina reflexer och när de har sina reflexer. Stort tack till Filippa Widlund som illustrera detta.




Förslag på hur ni kan göra.

Ni behöver reflexer och några ficklampor. En av era reflexer behöver ni lägga i vatten för att synliggöra hur det kan försämra reflektionen i en reflex. Om ni har gamla reflexer så är det också bra att visa på att en reflex är en färskvara och behöver bytas ut.


Häng upp reflexerna ut efter en promenad slinga som ni kan promenera med barngruppen när det är mörkare på till exempel en eftermiddag. Häng reflexerna i olika höjd och gärna så de rör sig lite. Häng gärna någon nära en gatlampa så barnen kan se skillnad på hur reflexen reflekterar i helt mörker och i ljuset av en gatlampa.


Låt barnen speja med hjälp av era ficklampor efter reflexerna på er promenad.


Häng gärna första reflexen ca 125 meter från där ni börjar er promenad, det är på det avståndet som en bilist ser en person som promenerar om hen har reflex. Reflexen syns även bäst om den är i rörelse till exempel hänger i ett snöre eller om vi sätter fast ett reflexband på ett ben.


Fortsätt sedan ca 20-30 meter bort första reflexen, det är det avståndet en bilist kanske ser dig på om du inte har en reflex på dig och har mörka kläder. Genom att ni går detta avståndet kanske de äldre barnen får en liten uppfattning av avståndet. Ni kan fråga barnen om de tänkte på att det var olika långt mellan reflexerna.


Häng en reflex på en sida av ett träd och en annan reflex på baksidan av trädet. Prata med barnen om att det är viktigt att ha reflexer som syns både framifrån och bakifrån.


Gå sedan vidare och leta efter reflexen som har blivit skadad av vattnet, märker ni någon skillnad på hur reflexen reflekterar ljuset från era ficklampor.


Häng sedan reflexer i barn och vuxen höjd och prata om vilken höjd barnen tror det är lättast för en bil att se reflexen. Bilister uppfattar lättare reflexer i lägre höjder så barn och större hundar syns bra om de har reflexer. Det finns även reflexer till hästar så att de syns när de är ute och rider i mörker.


Om ni har möjlighet att hänga en reflex vid en gatlampa så låt barnen reflektera över hur skillnaden på hur reflexen ser ut i helt mörker och när den får lite ljus på sig. Även inne i en by eller stad med mycket lampor och annat ljus är det viktigt att använda reflexer.


Hur många olika reflexer kan ni hitta på era kläder, har de vuxna lika många reflexer på sina kläder?




Våra kompisar Tomten och Trollet har funderat lite kring mörker och rädslor och reflexer som de kallar diamanter eftersom de inte vet vad det är. I filmen berättar Tomten och Trollet hur de upplever mörkret och de funderar hur barnen och deras vuxna gör på förskolan och inne i sina hem. Med denna film vill vi ge inspiration till er pedagoger att arbeta med hur vi förhåller oss till mörkret som finns runt oss en stor del av året. I arbetet med mörker kan pedagogerna lyfta in aspekter som barnsäkerhet, trygghet och strategier för att hantera rädslor. Ni kanske också kan förklarar på ett bättre sätt för Tomten och Trollet vad en reflex är och varför de är viktiga att använda.

Tomten och Trollet har ju ingen dator eller telefon men om ni vill så kan ni mejla till oss så ser vi till att de får ta del av era förklaringar. info@verbalastigar.se











bottom of page