_MG_3760 HD.jpg

När börjar och slutar undervisningen?

Nu under vintern när snön ligger på marken är det lätt att se och följa djurspår både i staden och ute i naturen.

Barnen i vår barngrupp har lekt spårdetektiver och föreställt sig att spåren de följer tillhör både djur som finns i vår natur och djur som man kanske önska sig att finna här. Vi har följt harspår, olika fågelspår, rådjur, pandor och dinosaurier.


En dag när vi var på väg till en lekpark i närheten av förskolan hade vi tur att i nysnön se mycket tydliga spår av hare som vi började följa. Ibland hade haren skuttat fram med korta steg och ibland hade skuttat med längre steg. Vi försökte skutta och hoppa lika långt som haren och hade roligt när vi provade. När vi kom fram till några buskar såg vi att haren hade både kissat och bajsat och ätit av grenarna i busken. Barnen var mycket intresserade och började berätta högt vad de kunde om haren och ställa frågor om var haren tagit vägen, vad den äter på sommaren och vintern och hur kommer det sig att haren bajsa runda pluppar. Tillsammans delgav vi varandra våra kunskaper och funderingar och barnen delgav sina erfarenheter av att hoppa, äta och gå på toaletten.

Denna stund blev en spontan undervisnings stund om haren och målen i läroplanen som är kopplade till de naturorienterande ämnena. Med barnens intresse, kunskaper och våra frågor och kunskaper lärde vi oss mer om haren och hur den lever på vintern.

När vi alla stod runt harpluttarna och började titta efter var haren hade skuttat vidare utbrister ett barn - Titta där är is på pulkabacken. Puff, så var allt intresse för haren borta och förflyttad till något nytt spännande. Lika snabbt som den hade uppstått var den borta, min undervisningssituation.

Barnens sprang bort till backen och började åka ner för den isiga slänten. Några barn fick upp en bra fart och andra åkte ganska sakta. Jag vill också åka snabbt sa ett barn.

Nu dök det upp ett nytt tillfälle för spontan undervisning. Jag började tänka på fysikaliska fenomen, friktion,fart och hur kommer det sig att vissa barn får mer fart än andra. . Mina tankar avbröts när ett barn ropade på mig. - Kom Tuula och åk med mig. Vår stund i backen blev fylld med lek, många åk och härliga skratt.