top of page
_MG_3760 HD.jpg

Lucia och hennes följe

Snart börjar alla förberedelser inför jul och Luciadagen är en höjdpunkt i mitten av december.Det som idag är ett luciatåg har sett olika ut sedan slutet av 1800 talet i Sverige och är i en ständig förändring. Från karnevals liknande utklädningsupptåg, genom skönhetstävling och fram till nu där Luciatåget i förskolan diskuteras ur ett barnperspektiv.


Hur Luciafirandet än ser ut väcker Lucia och hennes följe känslor och debatt. Under åren har det blivit debatt om pojkar kan vara lucia, kan Batman vara med i tåget, om föräldrar ska vara med, när på dagen det firas så att så många vårdnadshavare som möjligt kan vara med och fira eller hur förskolan hanterar GDPR och fotografering.


I förskolan har också pedagoger diskuterat om Luciatåget är inkluderande eller exkluderande utifrån ett barnperspektiv. Vill eller kan alla barn delta i att sjunga i tåget när alla vårdnadshavare tittar på?


I arbetet med värdegrunden och diskrimineringsgrunderna har valet av sånger också lyfts i diskussioner. Pedagogerna behöver ha en medvetenhet om sina val av sånger för att kunna förmedla till barnen om vad sångerna handlar om och varför. Vad betyder till exempel “vattna sina fålar fem”


I den laddade debatten har det också uppfattats att Lucia håller på att förbjudas i och med hur förskolan har anpassat firandet. Lucia är en del av vårt kulturarv och kommer inte att förbjudas, det kommer firas på nya sätt och utveckla traditionen. Detta år med Covid 19 blir med stor sannolikhet ett firande av barn och pedagoger på förskolan/avdelningen.

I planeringen av Luciafirandet behöver barn och pedagoger välja sånger som ska sjungas. Det finns ett stort repertoar av både traditionella och nya sånger.



 

Här följer ett case med ett dilemma


Det är i mitten av november och på förskolan Humlan har barnen och pedagogerna börjat öva sångerna inför Luciafirandet. I år firas Lucia på varje avdelning med barn och pedagoger. De barn som vill kan klä ut sig till Lucia, tärna, stjärngosse osv. Barnen kommer att samlas innan mellanmålet för att sjunga tillsammans och sedan blir det lussebulle och clementin till mellanmål. En pedagog kommer att filma sångstunden och vårdnadshavarna får se filmen som laddas upp på förskolans digitala plattform.


Efter några dagar ringer barnets Kims vårdnadshavare till förskolan och är ganska upprörd. Först tycker hen att det är tråkigt att förskolan inte firar ute så att vårdnadshavarna kan titta på lucia, med avstånd så klart. Sedan har hen en fråga om valet av en sång som Kim sjunger på hemma. Hen undrar nu hur pedagogerna har tänkt när de har valt sången Nu tändas tusen juleljus som en del av luciatåget. I vår familj har vi ingen frälsare eller Gud.

Kims vårdnadshavare säger att hen är nöjd med förskolan men vill ha svar på sin fråga, gärna i eftermiddag vid hämtningen.

 

Hur hade du svarat?

Alla sånger får sjungas i förskolan. Hur hade du förklara valet av Nu tändas tusen juleljus?

Var hittar du stöd för dina argument i läroplanen?


Här följer några frågor att fundera på inför Luciafirandet

Hur har ni organiserat Luciafirande utifrån ett barnperspektiv?

Är er organisation inkluderande eller exkluderande?

Hur sätter ni ord på er utbildning och undervisning för varandra och vårdnadshavarna? Hur ger ni vårdnadshavarna att förstå era val och syfte med till exempel Lucia?

Hur stort inflytande har barnen i organisationen av Luciafirandet?


Lästips

Nordiska Museets beskrivning av lucia traditionen

bottom of page