top of page
_MG_3760 HD.jpg

Jag har inget att göra!


I vår julkalender den 11 december har Tomten och Trollet det tråkigt en dag och de kommer inte på något att göra. De bollar idéer med varandra men ingen av dem nappar på den andras förslag. Vet inte, vill inte, går inte är svar de ger varandra.

Att ha tråkigt och inte hitta på något att göra är en del av livet. För de flesta barn är det tillfälligt och går över till lek och aktivitet efter ett tag när de får idéer om vad de ska göra, ser eller hör vad andra gör.

Att ha tråkigt är utvecklande för barn. När inget händer och barnet inte är fokuserad på något övas kreativiteten och barnens självkänsla växer när hen själv kommer på saker att göra.

Forskaren Emma Seppälä vid Stanford Universitet skriver att vår hjärna är kreativ och oberoende av ålder kommer den på idéer när vi inte är fokuserade på att göra eller tänka på något specifikt. Vi kan till exempel få riktigt bra idéer när vi duschar.


Att ge varje barn förutsättningar att utveckla sin kreativitet, lust att lära och leka är en av förskolans mål. Varje dag erbjuds barn utbildningstillfällen för att skapa, kommunicera, leka, laborera tillsammans med andra. Barn ska också ges förutsättningar att utveckla sin fantasi och nyfikenhet och självkänsla. Genom att ha tråkigt lite då och då främjar förskolans barnens egna förmåga att komma på vad de vill göra och nya tankar föds.


I förskolan sysselsätter sig en del barn själv när de är själv med sina tankar och leker leker själv, andra är beroende av att vara tillsammans med andra för att göra något eller leka. Pedagogerna behöver känna varje barn för att kunna se om de har tråkigt i stunden eller om det är något annat som gör att de inte deltar i den gemensamma undervisningssituationen eller i leken med andra barn.


I sitt arbete med att stödja barnen att ha tråkigt finns det barnböcker att använda som samtalsunderlag. För de flesta barn är det tråkigt att ha tråkigt och många vänder sig till pedagogerna för att få hjälp att hitta på något kul att göra. I boken Lycklige Alfons Åberg av Gunilla Bergström har Alfons och hans pappa det tråkigt. Julen är slut och Alfons kompis är sjuk. Farmor som hälsa på säger att det är bra att ha lite tråkigt, så man märker att det att snart kommer något roligt. Farmor ger inga förslag på vad Alfons och hans pappa ska göra utan hon låter dem vara i tråkigheten för att de själv ska hitta på något. Det kan vara lite vilsamt också att vara i tråkigheten en stund.

Vi har också hört en pedagog säga till ett barn som kom och berättade att hen hade tråkigt svara barnet med. Vad bra att du har tråkigt nu. Då vet du när det blir roligt igen.


Reflektionsfrågor:

När har barnen på er förskolan det tråkigt?

Hinner de ha tråkigt eller sker det aktiviteter hela tiden?

Hur svarar och stöttar ni barn som har tråkigt.

Hur pratar ni med vårdnadshavare som berättar att barnen hemma berättar att det är tråkigt på förskolan?


Tips på fler böcker:

Malla - den tråkigaste dagen Jonas Lindén och Mia Nilsson

Grodan har tråkigt


Källor:

Emma Seppälä saiten Quartz

Läroplanen för förskolan




Comentários


bottom of page