top of page
_MG_3760 HD.jpg

Det regnar hjärtan


Den 16/11 var vi på Rabén och Sjögrens förskolekväll och fick stifta bekantskap med för oss en ny författare Gloria Kisekka-Ndawula som skrivit boken Det regnar hjärtan som är illustrerad av Katarina Strömgård.


Gloria saknade under sin uppväxt barnböcker som synliggjorde var hon växte upp i förorten i Stockholm och ett mångfald på karaktärerna som sagorna handlade om. När Gloria senare själv började arbeta på förskola kvarstod samma dilemma och då beslutade hon sig för att skriva en egen bok som speglade förorten och de barn som växer upp där och det blev boken Det regnar hjärtan.


När Gloria berättar om boken beskriver hon vikten av att ta barns känslor på allvar. Känslan av kärlek är en stor känsla som ska respekteras för den känslan den är även om ett barn uttalar den.

I boken får vi följa Zalwango som delar med sig till oss läsare hennes stora hemlighet att hon är kär, kär i alla och hela världen. Men kärast är hon i Käris. Katarina har verkligen fångat kärleken i sina illustrationer och hur det strålar om Zalwango i bilderna. Är Käris kär tillbaka? Önskan att få dela upplevelser med Käris är stor och hur kommer det att sluta?


Vi kan varmt rekommendera boken som beskriver en fin kärlekssaga för barn och den bjuder in till många samtal i både barngruppen och i arbetslaget.



Frågor att prata med era barn kring:


  • Hur vet du om du är kär?

  • Hur känns det i kroppen när du är kär?

  • Om du var kär hur skulle du visa det för den personen?

  • Hur ser vi att Zalwango är kär på bilderna?

  • Vilka fler känslor kan vi känna?

  • Hur ser vi ut när vi känner dessa känslor?


Frågor att lyfta i ert arbetslag:

  • När Gloria som har skrivit boken växte upp hade hon få eller inga barnböcker som synliggjorde det området som hon växte upp i en förort till Stockholm. Är detta ett dilemma som ni i ert arbetslag kan relatera till? När ni växte upp fanns det barnböcker som skildrade er vardag och era kamrater?

  • Hur arbetar ni i er barngrupp med att barnen ska kunna sätta ord på sina olika känslor?

  • Hur ser ert utbud av barnböcker ut visar de på ett mångfald, kan barnen i er barngrupp identifiera sig med huvudrollsinnehavarna i böckerna?

  • När ni lånar eller köper in böcker hur väljer ni barnböcker till er barngrupp?

  • Hur synliggör ni mångfald i ert övriga material på avdelningen?



bottom of page