top of page
_MG_3760 HD.jpg

Case till föreläsningen på Barnrättsdagarna i Örebro 2020

Den 1 januari 2020 blev Barnkonventionen lag i Sverige. Barnkonventionen har redan innan den blev lag i Sverige haft en stark inverkan på olika beslut och rekommendationer som påverkar barnen, bland annat har den reviderade läroplanen för förskolan en stark utgångspunkt i Barnkonventionen. Under en dag i förskolan kan man som pedagog uppmärksamma många artiklar i barnkonventionen i sitt dagliga arbete. Vi har i texten nedan beskrivet en del av en dag på en fiktiv förskola där barn och pedagoger kan uppmärksamma flera exempel på artiklar i barnkonventionen.


Läs gärna texten med en kollega och diskutera vilka artiklar ni kan hitta. Efter att ni läst den så har vi sammanställt några frågor som ni kan ha som underlag för en diskussion. Ladda gärna ner Barnkonventionen i sin helhet som stöd i ert samtal. Det finns på bland annat Rädda barnens och Barnombudsmannens hemsida.

På olika hemsidor finns det material om Barnkonventionen att ladda ner och skriva ut.

Här är ett exempel från Barnombudsmannens hemsida, som även finns på flera språk.


En dag på Förskolan Blåklockan

Det är morgon och pedagogen Noomi kommer till förskolan. Barnen hälsar glatt på Noomi när hon kommer innanför förskolans dörrar, hon får en hand i sin hand och tillsammans med Saga går de in i köket. Vid borden serveras det frukost av Noomis kollega Max som har fullt upp med att både svara i telefon och servera gröt till barnen runt bordet.


Noomi börjar hjälpa barnen som är färdiga med frukosten att tvätta sig och gå på toaletten innan det är dags för att klä på sig och gå ut. Noomi är i skötrummet intill toaletterna och ger ett barn en ny blöja när hon hör hur två barn blir osams inne på en toalett. Noomi skyndar sig med blöjbytet och går in till barnen på toaletten och frågar ” Vad händer här? ” ”Barnet Olle svarar -Jag sa till Saga att jag vill vara själv på toaletten men hon lyssnar inte på mig och hon vägrar att gå ut och nu har jag kissat på mig i stället. Noomi ser pölen på golvet på toaletten och tittar på Saga som inte vill möta henne med blicken utan tittar ner i golvet. Noomi frågar Saga vad det var som hände och Saga mumlar att Olle trängde sig och hon var där först och Olle sa till henne att detta var en killtoalett och att hon inte fick använda den och så är det ju inte alls, alla barn får använda alla toaletter. Noomi tittar på Olle och frågar om det stämmer som Saga säger och hon får ett nickande svar att ja så var det nog men han ville ju bara vara i fred. Ok säger Noomi och Olle får hjälp av Noomi att hämta torra kläder på sin plats i hallen.


Noomi tar med en grupp barn ut i hallen och Max kommer efter med de sista barnen från frukosten. De äldre barnen får försöka klä på sig själva medans Max och Noomi hjälper de yngre barnen på med alla vinterkläderna. Zeinab utbrister -åhhh jag längtar efter solen och att slippa ha alla dessa dumma kläderna på mig, jag vill bara ha en tröja och inte mer. Kompisen Bibbi tittar på henne och svara ” men Zeinab om du inte hade haft alla dina kläder nu när det är snö då hade ju du frusit och då kan du ju inte vara med och leka i vår snökoja.” Zeinab tittar på Bibbi och säger, men jag får längta till solen så mycket jag vill. Zeinab vänder sig till Max och frågar hur länge måste hon vänta, hur många dagar är det tills det blir varmt?” Max svara Zeinab att de kan titta i kalendern när det ska ha samling innan maten. Zeinab frågar då om hon kan få ha samlingen tillsammans med Max idag. Max nicka och svara att det går bra.


Ute på gården går Noomi fram till förrådet för att öppna upp det så barnen kan ta fram leksaker. Idag får cyklarna bli kvar i förrådet så att de yngre barnen kan röra sig tryggt på hela gården. Det kommer flera barn med sina föräldrar till förskolan och Noomi och Max hälsar glatt med barnens namn och tar emot dem och hjälper dem komma i gång med någon aktivitet eller lek på gården. Några barn behöver en lite längre lämning och får sitta tillsammans med kollegan Björn vid sandlådan. Björn sätter ord på sand slottsbygget som är i full gång och många barn vill vara med. Leken flyter på och barnen kommer till de vuxna som rör sig runt på gården om de behöver hjälp med något.


Noomi får ett telefonsamtal från förskolechefen och säger till Max att hon måste gå undan lite och frågar om det är ok? Max nickar och Noomi tar samtalet från chefen. Noomi får information från chefen att det under eftermiddagen ska komma några arkitekter till förskolan och titta på en del av gården som ska renoveras senare under våren och chefen ber Noomi ta emot dem och visa dem runt. Samtalet avslutas och Noomi ser på klockan att det är dags att samla ihop barnen för en fruktstund med lite sång.


Max bestämmer tillsammans med Björn att de går in med några av barnen som inte har tillräckligt med varma kläder på sig. Zeinab skyndar efter Max för att försäkra sig att han inte glömt att hon ska få ha samlingen när de kommer in. Max lovar att han kommer ihåg.

Efter ett tag går även resten av barngruppen in och efter att de har klätt av sig och hängt upp sina kläder och varit på toaletterna och tvättat sina händer är det äntligen dags att för Zeinab att hålla i dagens samling. Max har tagit med sig en lärplatta in på samlingen för att han ska kunna hjälpa Zeinab att ta reda på hur länge de måste vänta för att det ska bli sommar och varmt. Zeinab börjar samlingen med att benämna alla barnen vid namn och sedan bestämmer hon att i dag ska hon räkna hur många barn det är på turkiska som är hennes modersmål.


Zeinab börjar och räkna när Olle börjar fnissa och putta Pontus som sitter bredvid. Max spänner ögonen i Olle och säger Olle hårt och kort. Max frågar Olle vad det är som är så lustigt och Olle svara att han tycker det låter så konstigt när Zeinab räkan. Max frågar Olle då, hur skulle det kännas för dig om jag skulle säga till dig att det låter konstigt när du räknar? Vad skulle du svara då? Olle tittar på Pontus som inte möter hans blick och så tittar Olle på Max och svara då skulle jag bli ledsen.


Max frågar då Olle hur han tror att det känns för Zeinab när han säger så. Olle svara att hon kanske också blir ledsen. Zeinab svara Olle att det gör inget, han brukar ju alltid retas så hon är van. Zeinab vänder sig till Max och ber honom att söka på lärplattan hur länge hon behöver vänta på att det ska bli varmt och sommar. De kommer fram till att de måste vänta till maj och nu är det mitten av februari så 2,5 månader ungefär. Zeinab är nöjd med att ha hittat svaret på sin fråga med hjälp av Max. Zeinab berättar vad de ska äta till lunch och ber barnen gå och sätta sig på sina platser.


Barnen äter med god aptit och pratar om vad som de hade gjort ute på gården under förmiddagen. Noomi berättar att det ska komma några arkitekter till förskolan på eftermiddagen och att de vuxna har bestämt att gården ska byggas om. Saga frågar om inte barnen kan få önska sig något som de vill ha till exempel fler gungor, Noomi svara att göra om en gård kostar så mycket pengar så det måste de vuxna få bestämma själv.

Efter lunchen är det dags för de olika vilorna. Några barn lyssnar på när någon vuxne läser en saga om mamma Mu och några barn lyssna på avslappningsmusik och somnar efter en stund.


Efter att vilan är färdig så får barnen välja olika aktiviteter såsom att bygga med lego leka i lägenheten, skapande rummet eller sitta och spela spel. På eftermiddagen har Noomi reflektionstid med sina kollegor och hon lyfter situationen på toaletten på morgonen. Det kändes inte bra att inte lyfta tydligare att alla toaletter är till för alla barn.


Samtalsfrågor

Hur många olika artiklar från barnkonventionen kan ni hitta i texten?

Vilka exempel skapade störst diskussion?

Hur arbetar ni med att barnen ska känna till sina rättigheter utifrån barnkonventionen?

Vilken är er största utmaning med ert arbete kring att arbeta med barnkonventionen?

bottom of page