top of page
_MG_3760 HD.jpg

#barnfödsintemedfördomar

Avici arena den 24 maj var full med elever och deras lärare som var där för att avsluta årets projekt som Glada Hudik-teatern står bakom att " Alla människor är lika mycket värda". Glada Hudik-teraten vill att alla barn ska få med sig detta budskapet tidigt under skolåren och att det sak lysa igenom allas bemötande av andra människor varje dag därför startade de #barnfördsintemedfördomar. Arbetet riktar sig till skolbarn i årskurs 4-8 men som pedagog i förskolan kan vi få inspiration i vårt värdegrundsarbete med våra barn i förskolan genom att läsa om projektet.


Ett samhälle behöver mångfald och olikheter. Vi som arbetar med barn och ungdomar vet att barn inte föds med fördomar utan de byggs tyvärr upp när de möts på olika sätt och i olika sammanhang. Det är vuxenvärldens ansvar att se till att barnen kan få fortsätta vara öppna och fördomsfria och detta behöver vi arbeta med i all delar under en dag. Genom att medvetet arbeta med förhållningssätt och värdegrund med våra förskolebarn så bidrar förskolan med att det blir en bättre värld.


I förskolans läroplan står det " Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andras människors situation" ( Lpfö-18 sid 5).


Rocka Sockorna som uppmärksammas den 21/3 är en del i att öka barns kunskap om lika olika i samhället. Men för att lyckas med visionen att barn inte föds med fördomar är det viktigt att det blir en naturlig del av vårt arbete i förskolan och inte endast uppmärksammas vid enstaka dagar.


Emma Örtlund, skådespelare i dokumentärfilmen Catwalk, höll ett tal på manifestationen som beskrev mycket tydligt vad dagen och skolprojektet handlar om:

– Jag kommer aldrig någonsin att kompromissa om människors lika värde. Om rätten att få skina och rätten att få vara precis den man är. Så till er som vill förstöra, mobba och trycka ner: vi kommer att besegra er!


Bild lånad av Glada Hudik



Jag vill rekommendera boken "Judith och Muppskolan" för pedagoger i förskolan att läsa och reflektera över budskapet i boken. Boken riktar sig till lite äldre barn än dem vi har i en förskolegrupp men kan skicka med många viktiga tankar till oss vuxna som arbetar i förskolan. För mig blev det så tydligt av vikten att alla barn behöver mötas av vuxna som ger snälla, nyfikna och tillgängliga ögon. Barn behöver bli förstådda och bemötta för just den de är och i bland behöver barnen i barngruppen på förskolorna hjälp att förstå och tolka sina kamraters agerande i olika situationer, och varför det kan bli som det blir i bland.



Handlingen boken bygger på elevernas egna upplevelser om hur det är att börja på grundsärskola. Flickan Judith som boken handlar om berätta om hur hon bemöts av mobbing, exkludering, men också vänskap och gemenskap. När jag läser boken så kan jag se barn framför mig som jag mött genom mina år i förskolan och hela handling hade kunnat utspela sig i en barngrupp på en förskola. Eleverna beskriver och sätter ord på alla sina känslor på ett mycket tydligt och fint sätt och illustratören John förstärker dem ytterligare med sina illustrationer.

Boken är skriven av åtta elever på Ekebyhovs grundsärskola på Ekerö, Smilla, Robin, Olivia, Lára, Andreas, Ebba, Stella och Martin . Förlaget Ekström & Garay ger ut boken och illustrationerna i boken är gjorda av John Clemente.

Idén till en bok kommer från eleverna själva. Boken beskriver elevernas egna känslor och upplevelser om hur det är att börja på en grundsärskola. Eleverna vill med boken hjälpa andra barn och unga i liknande situationer.Genom att de gett ut boken vill eleverna även försöka förändra synen på grundsärskola och de fördomar som finns kan finnas om barn som har intellektuell funktionsnedsättning.



Här kan ni läsa om Leo som fick igenom sitt förslag på att byta namn från särskola till anpassad grundskola.




Comments


bottom of page