top of page
_MG_3760 HD.jpg

Barn lär sig genom att lyckas

Vi vill tipsa om två böcker som både är lättlästa och innehåller många konkreta praktiska tips på hur pedagoger kan anpassa sin verksamhet så att alla barn får del av en likvärdig utbildning.


Den först boken är Beteendeproblem i förskolan -om lågaffektivt bemötande av David Edfelt och Bo Hejiskov Elvén. I boken tar författarna upp vilka förmågor barnen utvecklar under förskoletiden och hur barn kan reagera när kraven på deras förmågor är för höga. I boken skriver författarna om vilka förutsättningar som krävs för att barnen ska vara trygga och utvecklas och hur pedagogerna kan skapa dessa. Alla kapitel börjar med exempel på situationer på förskolan som de flesta pedagoger med några års erfarenhet känner igen.


Den andra boken är Tydliggörande pedagogik i förskolan av David Edfelt. Anna Sjölund, Cajsa Jahn och Malin Reuterswärd. Denna bok ger fler konkreta tips på metoder som pedagogerna kan använda för att skapa förutsättningar för alla barn att delta i förskolans utbildning. Även denna bok innehåller många exempel från förskolans vardag.


I båda böckerna ger författarna tipset att använda bildstöd för att göra utbildningen mer förutsägbar för barnen. Att komma ihåg mycket information, ofta i fler led kan ta tid att utveckla.För att komma ihåg och för att kunna återkomma till informationen kan bilder användas. I boken Tydliggörande pedagogik rekommendera hemsidan bildstod.se http://bildstod.se/#/dashboard/start

På denna sida kan du som pedagog ladda ner och skriva ut bilder eller bildserier för många situationer i förskolan. Du kan även skapa egna bilder och översätta ord till tolv olika språk.







Comments


bottom of page