top of page
_MG_3760 HD.jpg

Tips på undervisning om strömavbrott

När vi skrev artikeln om hur pedagoger kan förbereda sig inför ett strömavbrott på förskolan och i samhället skrev vi lite om att även förbereda barnen genom samtal om vad som händer vid ett strömavbrott. Nu har vi tagit fram tips på undervisningsmaterial som på ett enkelt och tryggt sätt handlar om vad vi kan göra istället för att använda el för att till exempel täcka våra grundläggande behov av vatten, mat, värme, hygien.


På förskolan ger det pedagogerna trygghet när de är förberedda på vilka kriser och katastrofer som kan uppkomma och när de vet hur de ska agera i olika situationer. För barnen är det tryggt med pedagoger som behåller lugnet och som vet vad de ska göra. En av de saker som skapar otrygghet för både barn och pedagoger är när det inte går att förutse vad som kommer att hända.


Genom att på ett tryggt sätt berätta att vi kan få strömavbrott av till exempel en storm eller att något i elförsörjningen går sönder och vad vi kan göra innan själva strömavbrottet för att vara förberedda kan pedagoger ge barnen förutsättningar att förutse vad som kommer att hända. Att veta vad som kan göras och att jag kan göra det själv skapar också en känsla av trygghet.


När barnen inkluderas i förberedelserna och får handlingskraft arbetar förskolan även med det demokratiska uppdraget. I undervisningen berättar barnen om sina tankar och känslor som pedagogerna ska lyssna på. Barnen får också möjlighet till delaktighet i arbetet. Förskolans utbildning ska utgå från barnkonventionen och i artikel 17 står det att barn har rätt till information, i det här fallet information om vad vi gör om strömmen går.


Med vårt material vill vi ge pedagogerna tips på undervisningsmaterial så att barnen får möjlighet att vara förberedda utan att skrämmas.


Vi har tagit fram en tipsrunda som ni kan gör tillsammans med er barngrupp som ger er möjlighet att reflektera över olika situationer och hur ni bäst löser dem.


Tipsrundan hittar ni här:




Här kommer fler förslag på aktiviteter som pedagoger kan göra med barnen för att visa på vad vi kan göra vid ett strömavbrott


Pedagogerna kan visa barnen att det går att laga mat över öppen eld eller på ett stormkök. För att göra dessa övningar så behöver pedagogerna ha kunskap om hur de gör upp och hanterar en eld och använder ett stormkök på ett säkert sätt. När pedagogen använder öppen eld och stormkök tillsammans med barngruppen behöver hen vara säker på sin uppgift för att det ska vara barnsäkert.


Pinnbröd över öppen eld.

Förbered degen på förskolan och förvara den i en bunke med lock. Det är lättare att hantera degen i en bunke än i en plastpåse. Förbered också pinnar som ni ska grädda brödet på. Pinnar som är i storlek av en vuxen tumme är lagom att använda.

Vid eldplatsen tar pedagogen en bit av degen och rullar till en korv som sedan viras på pinnen. Var försiktig när de är klara, de är mycket varma.

Ingredienser Cirka 10 stycken


2 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

1 dl vatten


Tillagning

1. Blanda mjöl, salt och bakpulver

2. Tillsätt vattnet

3. Dela degen i 10 lika stora delar

4. Rulla deg klumparna till en smal längd och snurra runt en pinne

5. Snurra brödet över glöd


Stormkök och krabbelurer

Förbered degen på förskolan och förvara den i en bunke med lock. Det är lättare att hantera degen i en bunke än i en plastpåse.


Krabbelurer till 14 stycken

  • 2 ägg

  • 1,5 dl strösocker

  • 1,5 dl mjölk

  • 5 dl vetemjöl går att byta mot glutenfri mjölmix

  • 2 tsk bakpulver

  • 2 tsk vaniljsocker

  • smör, att steka i

  • strösocker, att vända i

1.

Vispa ägg och socker lätt skummigt. Tillsätt mjölken och sedan mjöl, bakpulver och vanilj. Rör om noga tills smeten är helt slät.

2.

Värm stormköket och smält smör. Klicka ner smeten och grädda krabbelurerna i omgångar, 3-4 minuter på var sida.

3.

Lägg socker på ett fat och vänd krabbelurerna i sockret. Låt dem svalna eller servera dem ljumma.


Bygg en koja inne och ute

Om elen går kan det det snabbt kyligt eller kallt på förskolan. För att hålla värmen kan pedagogerna samla barnen på en mindre yta till exempel i ett rum och isolera fönster med filtar eller tunga tyger. Eventuella drag minskas med kuddar i fönstret. Människokroppen alstrar värme och vi själv kan värma upp en mindre yta till exempel i en koja under ett bord.


Visa på hur kläder värmer med två petflaskor

För att visa barnen vad som händer när vi inte har kläder på oss i kylan kan du använda två pet flaskor. Fyll pet flaskorna med varmt vatten innan ni går ut. Ta fram flaskorna och berätta att det är två figurer. Klä på den ena med en raggsocka och en ev vanlig strumpa som mössa. Låt den andra flaskan vara utan klädsel. Lämna flaskorna ett tag. Återkom till flaskorna och känn på dem. Vad har hänt och varför? Flaskan utan kläder är nu kallare än flaskan med kläder.





Comments


bottom of page