top of page
_MG_3760 HD.jpg

Stina på Rymmen Stiinná lea gárgidan

Är den första av tre böcker om Stina den första släpps i mitten på februari 2022.

Böckerna är skrivna av Anna Nutti Wiandt och illustrerad av Kajsa Nordlund och ges ut av Vombatforlag.



Stina på rymmen är skriven på nordsamiska och på svenska på samma sida, så ni får möjlighet att möte båda skriftspråken. I början av boken får ni också några ord på nordsamiska som ni kommer möta i berättelsen.


Stina bor uppe i norra Sverige ovanför polcirkeln med sin familj. Stina går på förskolan tillsammans med sina kamrater som är bland de äldre barnen på förskolan. Stina och hennes kamrater tycker om att leka kurragömma för då får de möjlighet att gömma sig för de vuxna och prata om roliga saker de drömmer om. Barnen bestämmer att de ska ses på kvällen utan de vuxna vet om det.Pedagogen hittar dem och nu ska de ska ut på en utflykt med matsäck.


Innan Stina kan träffa kamraterna på kvällen måste hon hjälp sin morfar med att ge renarna lite extra mat för att sedan äta middag med mormor och morfar. Stina har bestämt en tid hon ska träffa kamraterna, men Stina kan inte klockan......


Vad händer när Stina träffar sina kamrater på kvällen?


Frågor att reflektera över tillsammans med era barngrupper


Varför är det bra att veta hur mycket klockan är?

Stina och hennes kamrater har en hemlighet för de vuxna att träffas sent på kvällen ,har ni hemligheter för de vuxna?

Vissa hemligheter kanske man känner att måste berätta för en vuxen, vilken vuxen känns som en bra vuxen att berätta hemligheter för?

Om ni tillsammans med barnen tittar på texten i boken hittar ni några ord som ser ut på samma sätt på nordsamiska och svenska?

Prata om bra och dåliga hemligheter med barngruppen, är Stinas hemlighet en bra hemlighet?

Genom att titta på illustrationerna i boken, be barnen återberätta sagan för er , det kanske blir en helt ny saga ...


När ni läser denna boken tillsammans med era barngrupper får ni möjlighet att arbeta med flera mål i förskolans läroplan. Ni ger barnen förutsättningar att lyssna och reflektera över andras uppfattningar och uttrycka sina egna när ni bjuder in dem i samtalet kring boken och använder av frågorna vi föreslår. Ni skapar förutsättning för att få intresse för berättelser och bilder. Genom att titta på det svenska och nordsamiska skriftspråket ger ni barnen kunskap om att bokstäverna har ett budskap.


Hoppas ni får en mysig lässtund och samtals stund med era barngrupper.







Comments


bottom of page