top of page
_MG_3760 HD.jpg

Börja med RUS- modellen, steg för steg nr 24- Sätter ord på det som sker med hjälp av en pedagog

Denna artikel ingår i vår serie om RUS, Relations Utvecklings Schemat. För att du ska hitta dem enkelt heter de alla likadant, Börja med RUS - steg för steg och är numrerade så du vet i vilken ordning de skall läsas.


Du hittar mer information om RUS modellen och de olika stegen här RUS modellen och du hittar översikten över alla stegen i RUS modellen och loggböckerna på sidan RUS Loggböcker.


I vår Academy har vi en digital grundkurs i RUS modellen RUS Grundkurs där vi går igenom alla stegen, hur du arbetar med modellen praktiskt i vardagen. Medlemmar på sidan har 10 % rabatt på utbildningen.


Område 4 - Benämna världen

4a. Förstår ord.

4b. Pekar + säger ett ord.

4c. Sätter ord på det som sker med hjälp av en pedagog.

4d. Sätter själv ord på det som sker, det man har, hur något är.

4e. Sätter själv ord på det som har hänt.

4f. Sätter själv ord på det som ska ske.

4g. Sätter själv ord på sina egna känslor.


Fler och fler ord

Nu har språkutvecklingen kommit igång och barnet förmedlar sina tankar, åsikter och behov med de orden de kan. Dialogen handlar om här och nu situationer och är oftast riktad till en pedagog.

Barnet har nu börjar utöka sitt verbala språk och bygger på sina meningar från ett till två och tre ords satser. Under detta steg behöver barnet hjälp av pedagogerna med att fylla ut meningarna med de ord som barnet fortfarande saknar. Barnets drivkraft att få fram sitt budskap gör att det inte ger upp utan försöker flera gånger med de ord de har.


4c: Sätter ord på det som sker med hjälp av en pedagog

Detta är det tredje steget i område 4 benämna världen

De är höst och vattenpölarna på förskolans gård är fulla med vatten när barnen kommer ut för att leka. Snabbt fylls alla hinkar och sandformar med vatten och sand och det blir en härlig gegga av allt. Så småningom sinar vattnet i pölarna och barnen vill fortsätta gegga. Anna har gått runt på gården och letat efter vatten för att fylla sin hink. När alla pölarna är inspekterade och hon inser att vattnet är slut i dem går hon fram till en pedagog. Pedagogen Agnetha har suttit i sandlådan och gjort en gruva med några andra barn när Anna kommer fram till henne och säger: Anna vatten. Agnetha som inte har sett Annas försök att hitta mer vatten har inget sammanhang för ordet och hon tror först att Anna är törstig. ”Vill du gå och dricka?” frågar Agnetha. Anna spänner ögonen i Agnetha och säger med större tyngd ” Anna vatten” .


Agnetha som inser att hon gissat fel försöker tänka om vad Anna behöver. Hon ser att Anna har en hink i handen och hon frågar: Vill du ha mer vatten i din hink? ”Jaaa” svarar Anna. Agnetha föreslår då Anna att gå och titta i vattenpölen bakom stugan. Återigen får Agnetha en bestämd blick från Anna som räcker fram hinken och säger vatten. Nu förstår Agnetha att vattnet på gården är slut och att Anna vill att hon ska ordnar mer vatten från vattenkranen. Agnetha säger : Kom så hämtar vi mer vatten.


Barnen är ute på gården och börjar komma i gång med sina lekar. Alma är framme vid leksakslådan och letar koncentrerat bland sandleksakerna. Pedagogen Helen står bredvid och sätter ord på alla sakerna i lådan. Tillslut får Alma syn på det som hon vill ha så pekar och säger – gul spade! Helen bekräftar det Alma säger - Ja titta en gul spade, den blir bra att gräva med.


Vad såg pedagogen?

När barnen pratar med pedagogerna med några ord utan att pedagogen förstår sammanhanget börjar en avancerad gissningslek. Pedagogen Agnetha provar olika sammanhang för Annas ord Anna vatten. Både Agneta och Anna har tålamod att prova sig fram till de hittar rätt i kommunikationen.


För att barnet ska få hjälp och stöd med att förklara en händelse eller situation med ett eller få ord krävs det att pedagogen är flexibel i sitt tänkande och tar sig tid att prova olika infallsvinklar i dialogen.



- Mamma

- Har du hittat en blomma till mamma?

- gul

- Ja , du har hittat en fin gul blomma till din mamma.

Mer om RUS modellen

Du hittar mer information om RUS modellen och de olika stegen här RUS modellen och du hittar översikten över alla stegen i RUS modellen och loggböckerna på sidan RUS Loggböcker.


I vår Academy har vi en digital grundkurs i RUS modellen RUS Grundkurs där vi går igenom alla stegen, hur du arbetar med modellen praktiskt i vardagen. Medlemmar på sidan har 10 % rabatt på utbildningen.

Comments


bottom of page