top of page
_MG_3760 HD.jpg

Börja med RUS-modellen, steg för steg artikel 9- Trygg inne på den egna avdelningen


Denna artikel ingår i vår serie om RUS, Relations Utvecklings Schemat. För att du ska hitta dem enkelt heter de alla likadant, Börja med RUS - steg för steg och är numrerade så du vet i vilken ordning de skall läsas.


Du hittar mer information om RUS modellen och de olika stegen här RUS modellen och du hittar översikten över alla stegen i RUS modellen och loggböckerna på sidan RUS Loggböcker.


I vår Academy har vi en digital grundkurs i RUS modellen RUS Grundkurs där vi går igenom alla stegen, hur du arbetar med modellen praktiskt i vardagen. Medlemmar på sidan har 10 % rabatt på utbildningen.


Område 2 - Trygg i miljön


Det andra området heter Trygg i miljön och består av 6 steg.


Miljön har stor inverkan på hur trygga barnen kan bli på förskolan. Pedagogerna är den viktigaste förutsättningen och med ett medvetet arbetssätt kring miljön kan miljön också skapa trygghet. När barnen vistas i förskolans olika miljöer lär de sig tillsammans med pedagogerna vad de kan göra där och vad man gör på olika ställen och genom att rutiner är återkommande skapas förutsättningar för trygghet.


2a. Upptäcker den egna avdelningen.

2b. Trygg inne på den egna avdelningen.

2c. Trygg ute på gården.

2d. Trygg i huset.

2e. Trygg på kända ställen dit gruppen brukar gå.

2f. Trygg på nya platser.



2b Trygg inne på den egna avdelningen


Detta är det andra steget under område 2.


När barnet börjar känna igen sig och förstå förskolans verksamhet börjar de även bli trygga i miljön. När barnen är trygga i miljön vet de vad som finns där, hur det används och vid vilka rutinsituationer miljön används. Barnet får då en uppfattning om hur en dag på förskolan kan se.


Så här kan en dag för ett barn se ut,

På morgonen åker jag och pappa bil till förskolan. Varje morgon vill jag bli buren in till avdelningen. Först klär vi av oss i hallen och pappa hänger upp alla kläderna. Inne på avdelningen vill jag börja dagen med att vinka till pappa i fönstret där jag ser parkeringen. Jag vinkar tills pappas bil kör runt hörnet. Sedan vill jag sitta i soffan och lyssna på Alfons. Snart har alla kamraterna kommit till avdelningen och gör en massa saker tillsammans.


Vi leker på gården, har samling, äter lunch går på toa, sover en stund och äter mellanmål. Efter mellanmålet kommer min mamma. När jag ätit upp min smörgås säger jag, mamma kommer sen!


Exempel

Vi är nu i mitten av november och Tobias vet var alla rummen är och vad de används till. Denna torsdag har han haft rytmik med sina kamrater. Fram till denna torsdag har Tobias valt att till största del aktiv iaktta de andra barnen som haft rytmik. Från sin plats i soffan har han följt med i barnens övningar och skrattat och lett när det har hänt roliga saker.


I dag deltog Tobias under hela rytmiken passet med glädje. Han var med när barnen dansade med sjalar och sprang under fallskärmen som användes idag. Efter rytmiken var det dags för lunch. På förskolan hämtar barn och pedagoger sin mat vid ett buffé bord. Tina och Tobias hämtar sin mat tillsammans och Tina är en hjälpande hand.


I dag var det korvstroganoff och mycket gott tyckte Tobias. Tobias vill ha en portion mat till, han lägger ner sina bestick och säger till Tina, Nu hämtar jag mer mat. Själv går han från verkstaden in i det angränsande rummet och tar för sig av den goda maten.


Vad såg pedagogen?

Pedagogerna ser att Tobias börjar bli trygg på avdelningen . Från att han har tittat på för att se hur rytmiken går till är han nu med och är aktiv. Han rör sig i rummet och använder materialet i undervisningen.


Vid lunchen har Tobias hämtat mat med Tina och nu går han och hämtar själv. Han vet hur rutinen vid lunch ser ut och hur han ska göra. Han vet att Tina finns i rummet ifall han skulle behöva stöttning eller hjälp med något.


Mer om RUS modellen

Du hittar mer information om RUS modellen och de olika stegen här RUS modellen och du hittar översikten över alla stegen i RUS modellen och loggböckerna på sidan RUS Loggböcker.


I vår Academy har vi en digital grundkurs i RUS modellen RUS Grundkurs där vi går igenom alla stegen, hur du arbetar med modellen praktiskt i vardagen. Medlemmar på sidan har 10 % rabatt på utbildningen.

bottom of page