Denna artikel ingår i vår serie om RUS, Relations Utvecklings Schemat. För att du ska hitta dem enkelt heter de alla likadant, Börja med RUS - steg för steg och är numrerade så du vet i vilken ordning de skall läsas.
Du hittar mer information om RUS modellen och de olika stegen här RUS modellen och du hittar översikten över alla stegen i RUS modellen och loggböckerna på sidan RUS Loggböcker.
I vår Academy har vi en digital grundkurs i RUS modellen RUS Grundkurs där vi går igenom alla stegen, hur du arbetar med modellen praktiskt i vardagen. Medlemmar på sidan har 10 % rabatt på utbildningen.
Område 4 - Benämna världen
4a. Förstår ord.
4b. Pekar + säger ett ord.
4c. Sätter ord på det som sker med hjälp av en pedagog.
4d. Sätter själv ord på det som sker, det man har, hur något är.
4e. Sätter själv ord på det som har hänt.
4f. Sätter själv ord på det som ska ske.
4g. Sätter själv ord på sina egna känslor.
In i framtiden
För att lyckas sätta ord på något som ska ske i framtiden, måste barnen klara att delvis frigöra sig från nuet. Det är ett avancerat sätt att tänka. Framtiden är länge ett diffust begrepp för barn, eftersom det kan röra sig från allt från en dag till en månad eller ännu längre fram i tiden. Även under detta steg är det oväsentligt om barnen böjer verben rätt. Att pratat om framtiden och saker man själv inte har upplevt men vet ska ske skapar många funderingar. Det kan handla om att byta förskola, flytta, åka till ett nytt ställe eller komma hem till en vän för första gången och leka.
4f: Sätter själv ord på det som skall ske.
Detta är det sjätte steget i område 4 benämna världen
Semestrarna är slut och alla barnen är tillbaka i verksamheten på förskolan. Oskar som är ett av de äldre barnen ser fram emot höstens aktiviteter och traditioner. På förskolan har man en ljusfest i november när det är som mörkast med uppträdande och fika för alla i familjerna. Oskar prata om hösten med Pedagogen Amanda och undrar ” När ska vi ha vår ljusfest?” Amanda berättar då att det är långt till dess, det är i november. Oskar sitter tyst och funderar en stund och säger sedan till Amanda ” Du skriver väl ett brev till föräldrarna så att de inte glömmer bort”. Amanda lovar Oskar att det ska gå ut en inbjudan till alla i god tid så ingen glömmer bort Ljusfesten.
På förskolan Havsörnen är det terminsavslutning för rytmik gruppen. Pedagogen Sandra uppmuntrar barnen och höjer ribban på aktiviteten för att skapa en spänning. Nivån ligger så att alla barnen ska kunna vara med i övningen. Sandra säger ” Nu ska jag hitta på något riktigt svårt! Vill ni prova?” Alla barnen ropar spända JAAAAA. När rytmik stunden är slut och alla övningar är genomförda säger Sandra vad ska jag hitta på nu ni kan ju allt! ”Hedvig tittar under lugg på Sandra och säger sedan” Du får väl gå en kurs eller nått!”
Vad såg pedagogen?
Pedagogerna lyssnar aktivt och hör att barnen pratar om händelser som ska och kan hända längre fram i tiden. Amanda svarar på Oscar oro att inbjudningar ska glömmas bort.
I dag ska min mormor och morfar hämta mig och när det är påsk ska vi hälsa på dem i Skåne.
Mer om RUS modellen
Du hittar mer information om RUS modellen och de olika stegen här RUS modellen och du hittar översikten över alla stegen i RUS modellen och loggböckerna på sidan RUS Loggböcker.
I vår Academy har vi en digital grundkurs i RUS modellen RUS Grundkurs där vi går igenom alla stegen, hur du arbetar med modellen praktiskt i vardagen. Medlemmar på sidan har 10 % rabatt på utbildningen.
Comentários