top of page
_MG_3760 HD.jpg

Börja med RUS- modellen, steg för steg artikel 18- Tar självständig kontakt verbalt

Denna artikel ingår i vår serie om RUS, Relations Utvecklings Schemat. För att du ska hitta dem enkelt heter de alla likadant, Börja med RUS - steg för steg och är numrerade så du vet i vilken ordning de skall läsas.


Du hittar mer information om RUS modellen och de olika stegen här RUS modellen och du hittar översikten över alla stegen i RUS modellen och loggböckerna på sidan RUS Loggböcker.


I vår Academy har vi en digital grundkurs i RUS modellen RUS Grundkurs där vi går igenom alla stegen, hur du arbetar med modellen praktiskt i vardagen. Medlemmar på sidan har 10 % rabatt på utbildningen.


Område 3 - Relationen till andra barn

3a. Iakttar aktivt andra barn.

3b. Parallellek.

3c. Tar kontakt med hjälp av en pedagog.

3d. Tar självständigt kontakt.

3e. Tar självständig kontakt verbalt.

3f. Kan aktivt delta i ”rollek” - förutsätter talspråk.

3g. Kan lösa ”konflikter” med hjälp av en pedagog.

3h. Kan lösa ”konflikter” själv.



Ska vi leka?

Allt eftersom barnets språk utvecklas kan barnet använda sina ord för att få kontakt med de andra barnen. Med ord går det lättare för barnet att berätta vad hen vill och fortare för andra att förstå för omgivningen, än när barnet använder sin mimik, gester och ljud.


Med sina ord kan barnet fråga om en kamrat vill leka eller om att få vara med i en pågående lek. Barn kan också ha andra strategier som att ge kamraten en leksak och bjuda med genom att säga följ med mig.

Precis som när barnen tar självständig kontakt krävs det mod att fråga om någon vill leka för barnet kan få ett nej till svar.


3e: Tar självständigt kontakt verbalt

Detta är det femte steget i område 3 relation till andra barn.

Några barn är inne i byggrummet och är full färd med att bygga staden Atlantis. När bygget är igång kommer Sofie in i rummet. Hon tittar sig omkring och fastnar för Eskils bygge. Försiktigt går hon fram och ställer sig bredvid Eskil och frågar ” Får jag bygga med dig?” Eskil tittar upp på Sofie och säger ”Ahh du kan börja där borta vid portalen” Sofie sätter sig ner och börjar bygga med ett leende.


Barngruppen är i skogen och barnen leker olika lekar. Tindra har i en grop byggt en simhall och nu behöver hon andra barn som kan komma och simma. Hon ställer sig upp och ropar - Vem vill leka med mig och komma och simma i mitt badhus. Från olika håll hörs det jaa och barn börjar springa mot Tindra. Snart är det full aktivitet i badhuset och det öppnas ett café och ett haj akvarium. Snart är nästan hela barngruppen upptagen i leken.


Innan Tindra ropade att det fanns ett badhus att leka i hade Vera och Anna lekt café. När Anna hörde att det fanns ett badhus att leka i lämnar hon Vera och springer till Tindra och den spännande leken. Efter ett tag kommer Vera till badhuset och närmar sig Anna. -Vi lekte, jag vill att du leker med mig, säger hon. Anna tittar upp och säger -Ja, då kan vi vara i caféet. Lite motvilligt går Anna in i leken.


Vad såg pedagogen?

Pedagogerna ser att barnen vet hur de ska ta kontakt med sina ord för att få vara med i en lek eller för att få en kamrat att leka. I dessa exempel ser pedagogen att en del barn gör det med säkerhet medan andra är lite mer försiktiga. Pedagogerna ser också att barnen kan fråga på olika sätt, antingen att bli insläppt i en lek eller att bjuda in till sina egna lekar.



- Vill ni spela boll med mig?

Mer om RUS modellen

Du hittar mer information om RUS modellen och de olika stegen här RUS modellen och du hittar översikten över alla stegen i RUS modellen och loggböckerna på sidan RUS Loggböcker.


I vår Academy har vi en digital grundkurs i RUS modellen RUS Grundkurs där vi går igenom alla stegen, hur du arbetar med modellen praktiskt i vardagen. Medlemmar på sidan har 10 % rabatt på utbildningen.

Comments


bottom of page