10 maj 20226 min.

Att packa en ryggsäck inför en promenad

Hur ska vi förbereda oss inför våra promenader med våra barngrupper? När vi är nya i yrket är det inte alltid det lättaste att veta:

Vad måste vi ha med oss och vad är roligt att "krydda" ryggsäcken med som kan vara hjälp i vår utbildning utomhus?

I denna artikeln får ni lite tips på några måsten som vi måste ha med oss utifrån ett säkerhets perspektiv och vad kan vi krydda packningen med.

Detta är saker som alltid bör vara med när vi går i väg med vår barngrupp

  • Förstahjälpen i någon form om och när olyckan är framme

  • Laddad mobil som har SOS appen nedladdad och powerbank

  • Mediciner, om ni har barn som har behov av medicinering när ni går i väg

  • Extra kläder, kalsonger/ trosor, strumpor, extrabyxor, någon tröja och om det är vinter vantar

  • Blöjor, tvättlappar, hushållsrulle, engångshandskar och plastpåsar till skräp

  • Handsprit

  • Näsdukar

  • Sittunderlag, liggunderlag något att sitta på som värmer och skyddar mot fukt

  • Vatten och muggar

  • Frukt och fruktkniv

De flesta förskolor i dag har sin information om barn och deras kontaktuppgifter på någon form av digital plattform och då även informationen kopplad till mobiltelefonerna. Vad som är viktigt att tänka på är om det blir ett längre strömavbrott att denna information även finns att tillgå i pappers form. SOS appen är bra att ha laddat ner på mobiltelefonen, om det skulle uppstå en kris situation går det att ringa på hjälp direkt i från appen och via gps koordinatorer kan då SOS lokalisera er snabbt om ni i stundens stress kanske glömmer vilken adress ni befinner er på.

Det är viktigt att ni med jämna mellanrum går igenom era ryggsäckar och första hjälpen kit och fyller på med det materialet som tar slut.

För att se och ta del av hur vi tänker kring det som alltid bör vara i ryggsäcken kan ni se filmen nedan.

Att krydda ryggsäcken

När vi går i väg med våra barngrupper så kan det finnas barn som i bland behöver lite uppmuntran att komma i gång med någon aktivitet på platsen för dagen. Då kan det vara bra att ha lite material till hjälp och kanske ge barnen något uppdrag som är kopplad till materialet vi har med oss i dag. "Kan du och en kompis hitta så många kottar så ni fyller denna korgen eller kan du hitta fyra pinnar så kan vi göra en naturväv med hjälp av pinnarna och snöret? "

Saker som vi kan krydda vår packning med

  • Böcker

  • Äggkartong

  • Mjölkkartong korg

  • Garnnystan/rep /snöre

  • Måttband

  • Siffertärning

  • Vita duken

  • Lupp

  • Strössel

  • Pinne figur

  • Kniv/potatisskalare

  • Sagopåse/ hemlig påse

  • Såpbubblor

  • Hink/spade/plastdjur/ plastmat

  • Pennor/papper/ pyssel

  • Plastburk

  • Babblar uppdragskort

Genom att använda föreslaget material så finns det flera olika möjligheter att arbeta mot flera av förskolans målområden, språk, motorik, skapande, naturkunskap, matematik och många fler. Ni kan arbeta gruppstärkande och väcka barnens nyfikenhet inom flera områden.

Böcker

Ibland kan det vara skönt att få återhämta sig lite och lyssna på en bok även utomhus. Genom att läsa böcker utomhus så ger vi barnen möjlighet att fylla på innebörden i nya ord som till exempel hur känns barken på trädet eller hur låter vinden när det blåser i träden som i Bojan kör ambulans.

Här finns två filmer vi spelat in om hur vi använt böcker utomhus i vår undervisning.

https://youtu.be/fm-aaStQycs

https://youtu.be/A4ajBMH-ZU0

Äggkartonger

Äggkartonger för 6 ägg är helt perfekta att återanvända med våra barngrupper ut. De är lagom stora för barnen att hålla och samla skatter i. Genom att måla olika färger eller skriva bokstäver i dem så kan barnen få möjlighet att dels lära sig färger och begynnelse bokstäver och även sorterar och kategorisera. Ett äventyr som bara fantasin sätter stopp för. I vår film 5. Äggkartongen - lek för att nå målen i förskolans läroplan som ni hittar på Youtube kan ni se vidare hur vi använder äggkartonger i vår undervisning.

https://youtu.be/ZVwUEGzmz9Y

Mjölkartongs korg

Även mjölkkartongs korgar är roliga att använda för att sorterar och samla saker i och de är även lagom stora för våra yngre barn att lägga kottar , stenar och andra fynd i. Så tips är att spara några mjölkkartonger och klipp till och tejpa små korgar.

Garnnystan, rep och snöre

Med garnnystan, rep eller snören finns det oändliga saker att hitta på. Vi hade barn som under en lång period ville knyta fiskespön, de hittade en kotte och en pinne och så använde vi ullgarnet och hokus pokus så hade de ett fiske spö. Genom att vi använde ullgarn så gick garnet lätt av om baren skulle fastna någonstans och det fanns ingen risk att de skulle skada sig. Snöre som är lite starkare kan vara bra att ha om barnen till exempel vill göra en naturväv eller knyta en trefot till sina pinne figurer. Ni kan tillsammans skapa mönster och bokstäver med hjälp av repet.

Måttband

Många barn är intresserade av att veta hur långt saker och ting är, hur långt de kan hoppa eller omkretsen på saker. Då kan ett måttband vara till hjälp och det tar inte så mycket plats i ryggsäcken.

Siffertärning

Till hjälp med att utföra vissa uppdrag kan en siffertärning komma till pass. Hur många kottar kan ni hitta? Hur många prickar på tärningen kan ni fylla med kottar och vilket tal /siffra blir det då? Ni kan ta fram uppdrag och när barnen slår en viss siffra ska de till exempel krypa under tre grenar på en björk. Ni får in matematik, motorik och artkännedom på ett lekfullt sätt i er undervisning.

Vita duken

Här hittar ni en film där vi beskriver hur vi använder vita duken i vår undervisning

https://youtu.be/UZA5SYD6L5s

Lupp

Luppar kan vara roligt för våra äldre barn att använda för att upptäcka naturen lite närmare. Allt blir förstorat så det kan vara lite läskigt för yngre barn att använda dem.

Strössel

Om ni har en myrstack i er omgivning kan det vara ett spännande experiment att ta med strössel ut till myrorna. Vad händer om vi häller strössel i myrstacken? Vi rekommenderar att en vuxen häller strösslet så barnen inte råkar gå i stacken.

Pinne figur

För att kunna göra en Pinne figur eller en Tittpinne som vi berättar mer om i filmen behöver ni ha med er Kniv/potatisskalare ut i naturen. Pinne figuren är ett äventyr att hitta rätt pinne och sedan med små hjälpmedel göra den till en speciell figur som kan få vara med ute på olika äventyr. Barnen få möjlighet att skapa i olika material och påbörjar en viss knivvana genom att använd sig av potatisskalaren. Tittpinnen kan vara barnens extra öga och genom att titta dit pinnen pekar så kan det vara lättare att titta i ett mindre område och uppmärksamma det som finns just där.

Här hittar ni en film om vad vi mer kan använda pinnar till i vår undervisning

https://youtu.be/h3wuswkP4i8

Sagopåse/ hemligpåse

Att flytta ut sångsamlingen eller samlingen till naturen brukar vara uppskattat. Fyll en hemligpåse med några mindre djur som ni kan sjunga om tillsammans. Ni kan även använda påsen till att låta barnen gissa på vad ni har gömt i den från naturen, till exempel en kotten, en pinne en sten. Ni kan lägga i material och berätta Sagan om Bockarna Bruce eller låta barnen själva hitta på sin egna saga och berätta för er och kamraterna.

Såpbubblor

Såpbubblor är ett material som barn i alla åldrar tycker är roligt, att jaga dem , att fånga dem och att blåsa dem. Genom att blås bubblorna så får barnen möjlighet att öva sin munmotorik som kan stödja dem i deras språkutveckling att forma vissa stavelser med munnen. Såpbubblor kan även vara spännande att använda när det är riktigt kallt ut och se vad som händer då.

Hink, spade, plastdjur och plastmat

Genom att ta med hinkar, spadar, plastdjur eller plastmat ut när vi leker så kan vi som Leif Strandberg beskriver i "Vygotskilj, barnen och jag-pedagogisk inspiration" ( sid 109) krydda deras lekar. Vi ger dem nytt material så att leken tar ett nytt steg och får en ny dimension och kan leva vidare ett tag till.

Pennor, papper och pyssel

Våra äldre barn påtalade att " vi är alltid ute vi hinner inte pyssla" så då bestämde vi oss för att plocka ihop lite rit saker och tejp och saxar så att de kunde rita och pyssla ute. De själva kompletterade sina alster med saker de hittade i naturen.

Plastburk

Här i denna filmen kan ni se hur vi förvandlar en plast burk till en magisk trumma och barnen får röra sig i takt till trumman och på olika sätt i naturen

https://youtu.be/Zxl6zcpHphw

Babblar kort

Vi hade flera av våra yngre barn som tyckte om Babblar karaktärerna och vi passade på att skriva ut bilder på karaktärerna och ta med oss ut och lät barnen hitta färger i naturen som Babblar karaktärerna hade.

Här hittar ni filmen om att packa en ryggsäck.